Social Icons

Pages

Selasa, 11 Januari 2011

Kuala Berang Bandar Bersejarah

Salam 2 all,

Agak menarik posting saya kali ini, selepas sekian lama tidak update kini dengan satu entry yang menarik sikit. Saya terpanggil untuk menulis tentang bandar Kuala Berang yang terletak di Daerah Hulu Terengganu. Sebagaimana yang diketahui Kuala Berang suatu ketika dahulu terkenal dengan nama Foloan yang menurut sejarah dalam entri saya terdahlu amat terkenal. Begitu juga Kuala Berang juga adalah tempat Pertabalan Sultan Pertama di Tabalkan pada tahun 1708. Kuala Berang juga tempat bermula perkembagan islam dengan penemuan Batu Bersurat di Kampung Buluh. Tasik kenyir yang merupakan tasik terbesar di Asia Tenggara. 


Dengan beberapa alasan yang sedikit ini ( sebenarnya banyak lagi alasan yang boleh diketengahkan ) saya nak cadangkan agar Bandar Kuala Berang yang dulu disebut sebagai Bandar Dibawah Tasik perlu diubah bagi mengembalikan kegemilangan sejarah yang tiada tolak bandingnya iaitu dikenali pula sebagai BANDAR BERSEJARAH.

Saya pohon mencadangkan.
Sekian, Wassalam.

Tiada ulasan:

LinkWithin